Instalacje CNG mogą być alternatywą dla LPG???

Share Button

fot. SkodaKiedy ceny benzyny i oleju napędowego idą w górę, wzrasta zainteresowanie instalacjami gazowymi. Czy ich montowanie do aut wciąż ma sens?

CNG to skrót angielskich słów: compressed natural gas, czyli sprężony gaz ziemny. Intensywne zainteresowanie tym paliwem pojawiło się w połowie ubiegłej dekady. Do Polski przywędrowało z Niemiec, gdzie było promowane jako alternatywa dla LPG. Głównie dlatego, iz CNG ma wyższą od LPG liczbę oktanową, ale chodziło także o aspekty ekologiczne, bo w spalinach z gazu ziemnego nie ma cząstek stałych. CNG jest sprężony do ok. 20 MPa. Dość często na określenie pojazdu zasilanego tym paliwem używa się skrótu NGV – natural gas vehicle, czyli pojazd zasilany gazem.

Zalety CNG

Stosowanie tego gazu nie powoduje wielu niekorzystnych skutków pojawiających się przy zasilaniu auta przez LPG. Np. nie następuje wymywanie przez paliwo filmu olejowego ze ścianek cylindra, dzięki czemu silnik ma większą żywotność niż przy LPG. Z kolei wysoka liczba oktanowa CNG sprawia, że proces spalania jest równomierny i bezstukowy, w rezultacie czego nie dochodzi do wypalania gniazd zaworowych.Zaletą CNG jest także to, iż ten gaz jest lżejszy od powietrza. Nie ma więc zagrożenia, że w przypadku ulatniania się gazu w pomieszczeniu będzie on gromadził się przy podłożu grożąc eksplozją, jak to ma miejsce w przypadku wyciekającego LPG. Zatem auta na CNG mogą parkować w podziemnych garażach. Ponadto praca silnika zasilanego CNG jest o ok. 10 decybeli cichsza niż napędzanego benzyną czy gazem LPG, a w spalinach nie ma cząstek stałych.

Minusy CNG

Skoro CNG ma tyle zalet, to dlaczego nie popularne? Choćby dlatego, iż koszt zamontowania instalacji jest znacznie wyższy niż w przypadku LPG. Sekwencyjna instalacja CNG dla czterocylindrowego silnika z wielopunktowym wtryskiem jest średnio dwa razy droższa niż instalacja LPG.Ponadto do CNG musi być zastosowany bardziej wytrzymały zbiornik, który jest nie tylko kosztowny, ale i ciężki. Stalowy bak o pojemności 50 litrów waży 50 kg i mieści tylko 10 m sześc. gazu, co wystarczy na przejechanie ledwie 100 – 150 km. Czyli żeby zwiększyć zasięga auta takich zbiorników potrzeba trzy, cztery. Co prawda na rynku są także lekkie zbiorniki z kompozytów, ale są dwukrotnie droższe od stalowych. Kosztują nawet 4000 zł.Do niedawna zaletą CNG była niska cena tego gazu, niższa nawet od LPG. Teraz jednak cena metra sześciennego CNG wynosi 3,29 zł. Wreszcie poważną niedogodnością jest mała liczba stacji tankowania. Obecnie w Polsce jest ich tylko 26. Ponadto tankowanie jest czasochłonne, trwa nawet 20 minut. Dlatego na CNG jeżdżą przede wszystkim pojazdy użytkowe, głównie takie, które są eksploatowane na ograniczonym terenie, np. autobusy komunikacji miejskiej.

Auta CNG na rynku

Obecnie w Polsce auta z silnikami zasilanymi na CNG ma swojej ofercie tylko trzech producentów samochodów osobowych: Daimler, Opel, Skoda i Volkswagen. Ten pierwszy koncern oferuje model Mercedes Klasy B 200 z silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 156 KM. Cena – od 131 400 zł.Opel montuje CNG do Zafiry z silnikiem 1.6 150 KM Tubro Ecotec. W najtańszej wersji auto kosztuje 94 750 zł. Skoda na CNG ma Octavię z silnikiem 1.4 TSI 110 KM w wersji hatchback (cena od 81 310 zł) oraz kombi (cena od 85 110 zł). Natomiast Volkswagen proponuje model Caddy w wersji kombi, który jest napędzany silnikiem 1.4 TSI o mocy 110 KM. Cena od 86 777 zł

Ile to kosztuje?

Ceny instalacji LPG do diesli przeznaczone do samochodów osobowych i wielu dostawczych, są zbliżone i mieszczą się w przedziale 4-5 tys. zł. Dlatego montaż instalacji LPG do diesla jest opłacalny tylko wtedy, kiedy samochód ma duże roczne przebiegi i najlepiej, aby przemierzał je poza miastem. Specyfika działania tych systemów jest taka, że najbardziej wydajnie działają wtedy, gdy silnik pracuje z jednakowym obciążeniem.

żródło: www.motofakty.pl.

Dodaj komentarz